برای تشخیص بیماری قلبی چندین روش مختلف وجود دارد که معمولا پزشکان متخصص برای بیمارانی که علائمی از مشکلات قلبی را دارند، انجام می­دهند. به ­طور کلی زمانی که شما به بیماری­های قلبی مبتلا می­شوید باید آزمایش­هایی انجام دهید که می­تواند شامل موارد معاینه فیزیکی، تست­های آزمایشگاهی و تصویربرداری باشد.

پیدا کردن بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق برای مراقبت از سلامت قلبی، از اهمیت‌ ویژه ای برخوردار است. این پزشکان با دانش و تجربه خود می‌توانند در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های قلبی به شما کمک کنند. بهترین دکتر متخصص قلب و عروق عموماً ویژگی‌هایی مثل دانش تخصصی، تجربه، رویکرد انسانی، و به‌روز بودن در زمینه‌ی پزشکی را دارد.

 

این متخصصان با تکیه بر دانش و تجربه‌ های عملی خود در تشخیص و درمان مشکلات قلبی به شما کمک می کنند. آن‌ها از تجهیزات پزشکی پیشرفته برای تشخیص دقیق‌تر و درمان بهتر استفاده می‌کنند. ارتباط مؤثر با بیماران و توضیح دقیق به آن‌ها در مورد وضعیت قلبی‌شان نیز از موارد درمانی مهم است.

چک­کردن نبض شما

گرفتن نبض بخش بسیار مهمی از بررسی­های سلامت قلب است، در چنین حالتی پزشک تعداد ضربان­ها در دقیقه را اندازه­گیری می­کند تا منظم­بودن یا نبودن آن را مورد ارزیابی قرار دهد، درواقع تعیین قدرت نبض می­تواند اولین راه برای تشخیص مشکل قلبی باشد.

فشار خون

فشار خون یک اندازه­گیری مهم و اساسی در بررسی بیماری قلبی و عروقی به­شمار می­رود که می­تواند توسط پزشک، پرستار یا دستیار مراقبت­های بهداشتی انجام شود و به صورت 2 عدد ثبت است:

  • فشار سیستولیک که مربوط به درون رگ‌های خونی است و در زمانی که قلب منقبض می‌شود و خون را به خارج از رگ­ها وادار می‌کند، ثبت خواهد شد.
  • فشار دیاستولیک برای زمانی است که قلب دوباره پر از خون می­شود.

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرام یکی دیگر از راه­های تشخیص بیماری­های قلبی بوده که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از قلب استفاده می­کند و معمولا بدون درد است.

برای انجام این روش روی سینه برهنه‌تان ژله مخصوص می­زنند و یک اپراتور دستگاه کاوشگر را در اطراف قلب حرکت می‌دهد تا دید خوبی از آن داشته باشد که می­تواند اندازه قلب و عملکرد آن را بررسی کند.

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب (ECG)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می­کند و موجب انعکاس آنچه که در نواحی مختلف قلب اتفاق می‌افتد می­شود تا از این طریق به شناسایی هرگونه مشکل در ریتم یا ضربان کمک کند. انجام الکتروکاردیوگرام معمولا بین 5 تا دقیقه طول می­کشد و دردی ندارد.

تست استرس

تست استرس یا تحمل ورزشی یکی دیگر از راه­های تشخیص بیماری قلبی بوده که تا حدودی شبیه به نوار قلب است با این تفاوت که عملکرد قلب را هنگام فعالیت سخت­تر ثبت می­کند.

تست شیب

آزمایش شیب به پزشک اجازه می­دهد تا فشار خون و ضربان قلب شما را هنگامی که دراز کشیده­اید و ایستاده هستید کنترل کند که برای ارزیابی علائم شما مانند سبکی سر یا سرگیجه مورد استفاده قرار می­گیرد تا مطمئن شود که علائم شما با فشار خود و ضربان مرتبط است یا خیر.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این اسکن بدون درد از یک میدان مغناطیسی در داخل دستگاه اسکن برای تولید تصاویر قلب و رگ­های خونی استفاده می­کند. روش تشخیصی MRI معمولا برای بررسی مشکلات ساختار قلب و خون­رسانی به­کار می­رود.

توموگرافی کامپیوتری (سی­تی قلب)

سی­تی قلب از یک دستگاه اشعه ایکس ویژه استفاده می­کند تا از این طریق بتواند تصاویر 3 بعدی و بسیار دقیقی را از قلب و رگ­های خونی به­وجود آورد.

اسکن تالیوم

این اسکن نشان می­دهد که چقدر خون از طریق رگ­های کرونر به عضله قلب می­رسد. در این روش تشخیصی مقدار کمی تالیم (ماده رادیواکتیو) به داخل سیاهرگ تزریق می­شود و یک دوربین مخصوص در اطراف قلب شما حرکت می­کند و عکس‌هایی را ارائه می­دهد.

جمع­ بندی

برای تشخیص بیماری قلبی معمولا پزشکان از چندین روش مختلف استفاده می­کنند که در ابتدا بررسی نبض و فشار خون انجام می­شود. دیگر آزمایش­ها شامل نوار قلب، سی­تی اسکن، MRI، تست استرس، اسکن تالیوم، تست شیب و اکوکاردیوگرافی است. . شما میتوانید برای انتخاب کردن بهترین متخصصان قلب و عروق، به وب سایت قلب مگزین سر بزنید.