خدمات آنلاین

۴ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

ارتوپدی فنی چیست؟

 

اگر با دستگاه‌های ارتز آشنا هستید، باید بگوییم ارتوپدی فنی، از رشته‌های پزشکی است که مباحث آن در زمینه طراحی و ساخت این دستگاه‌ها هستند. ارتز می‌تواند تاثیر زیادی بر ساختار سیستم عضلانی و اسکلتی بدن بگذارد. به همین دلیل نیز این رشته اهمیت زیادی دارد. در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

برای یافتن بهترین متخصص ارتوپدی، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. در اینجا چندین راهنمایی برای شما آورده شده است. برای مثال اگر دارای دوستان، خانواده یا آشنایانی با تجربه در زمینه ارتوپدی هستید، می‌توانید از آنها نظرات و توصیه‌هایی درباره متخصصان خوب در منطقه خود بخواهید.

می‌توانید از وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا سامانه‌های آنلاینی که اطلاعات درباره پزشکان و متخصصان ارتوپدی در منطقه‌تان را ارائه می‌دهند، استفاده کنید. اغلب این وب‌سایت‌ها دارای نظرات بیماران پیشین هم هستند که می‌تواند به شما کمک کند.

برای اطمینان از تجربه، تخصص و روش کاری متخصص، می‌توانید یک جلسه مشاوره حضوری با وی داشته باشید. در این جلسه، می‌توانید سوالات خود را مطرح کنید و اطلاعات بیشتری در مورد روش‌های درمان، تجربه و تخصص او بدست آورید.

به هر حال، توجه داشته باشید که بهترین متخصص ارتوپدی برای شما باید با نیازها و وضعیت شخصی شما سازگاری داشته باشد. همچنین، اطلاعات شخصی، تجربه پزشک و نظرات بیماران قبلی نیز می‌توانند به شما در انتخاب مناسب کمک کنند.

ارتوپدی فنی را بهتر بشناسیم

یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های ارتوپدی، بخش فنی آن بوده که بیشترین تمرکز خود را به ارگونومی بدن معطوف کرده است. مهم‌ترین کاربرد آن نیز در ساخت و طراحی دستگاه‌های ارتز خلاصه می‌شود.

افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند؛ علاوه‌بر توانایی طراحی، ساخت و کنترل دستگاه باید به‌خوبی حرکات صحیح بدن را بشناسند و با استفاده از آنها، یک راه‌کار تمرینی برای درمان مشکلات بیمار ارائه دهند.

درمان بیمار با استفاده از ارتوپدی فنی چگونه است؟

هر فرد با توجه به بیماری یا آسیب واردشده، معمولا از طریق روش‌های خاصی درمان می‌شود. اما مراحلی که در ادامه بیان می‌کنیم برای بسیاری از بیماران مشترک است.

  • سابقه بیمار: بررسی سوابق بیمار و مشکلاتی که در نواحی مختلف بدن او به‌وجود آمده، اولین کاری است که هر پزشک فنی باید انجام دهد.
  • تشخیص آسیب: برخی آسیب‌ها ممکن است ابتدا به روش‌های درمانی دیگر مانند گچ‌گرفتگی نیاز داشته باشند. پس ابتدا باید نوع آسیب و راه بهبود آن تشخیص داده شود.
  • پیگیری وضعیت بیمار: درصورتی‌که درمان با ارتز انتخاب شد؛ وضعیت بیمار باید برای مدت طولانی پیگیری شود. در این مرحله لازم است میزان تاثیرگذاری ارتز بر بهبود بیمار را بررسی کرد.  

ارتوپدی فنی چه وظایفی دارد؟

حال که به‌طور کلی با این رشته پزشکی و کارایی بالایی که در درمان برخی اختلالات دارد، آشنا شدیم. بهتر است وظایف یک ارتوپد که در حوزه فنی آموزش دیده را نیز بررسی کنیم. این وظیفه‌ها به شرح زیر هستند:

  • ویزیت افرادی که به وسایل و تجهیزات حرکتی نیازمندند.
  • بررسی وضعیت بیمار و تشخیص بهترین دستگاه برای بهبود حرکت او (تجهیزات مختلفی در این زمینه وجود دارد که از آنها می‌توان به پای مصنوعی یا حتی کفش طبی اشاره کرد. درهر صورت این وسیله باید به بهبود حرکت فرد کمک کند)
  • ارزیابی، تجزیه و تحلیل بدن
  • ارائه راه‌کارهایی مناسب برای کمک به حرکت افرادی که در سانحه یا به‌صورت مادرزادی دچار نقص یا قطع عضو هستند.
  • آموزش کامل به بیمار برای یادگیری چگونه استفاده کردن از دستگاه
  • درصورت نیاز تغییر تنظیمات دستگاه
  • متخصص ارتوپدی فنی پس از طراحی و ارائه دستگاه به بیمار، باید در طول دوره درمان نیز شرایط فرد و نحوه عملکرد دستگاه را بررسی کند.

 

ارتوپدی در حوزه فنی چه کاربردهایی دارد؟

متخصصین این رشته از ارتوپدی، با توجه به آموزش‌هایی که دیده‌اند می‌توانند دستگاه‌های کاربردی مختلفی طراحی کنند. این موارد عبارت‌اند از:

  • ارتروز فردی و سیستم موقعیت‌یابی
  • تجهیزات ارتوپدی برای کودکان (MMC، AMC و ICP)
  • پانسمان و ارتوستیک
  • ابزار فشرده‌سازی
  • سازه‌های ویژه ارتوپدی
  • پاهای مصنوعی
  • وسایل مصنوعی مانند بازوها برای افرادی که اندام‌های فوقانی را از دست داده‌اند.

جمع‌بندی

ارتوپدی فنی یکی از زیررشته‌های مهم ارتوپدی است که در آن افراد با نحوه طراحی و تولید دستگاه‌های کاربردی به‌نام ارتز آشنا می‌شوند. این بخش فنی بیشترین توجه را به ارگونومی بدن دارد. متخصص پس از تجویز دستگاه، باید عملکرد بیمار را برای مدت طولانی ارزیابی کند.

منبع: https://kamardarman.ir/

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیر سایت

راه های تشخیص بیماری قلبی

 

برای تشخیص بیماری قلبی چندین روش مختلف وجود دارد که معمولا پزشکان متخصص برای بیمارانی که علائمی از مشکلات قلبی را دارند، انجام می­دهند. به ­طور کلی زمانی که شما به بیماری­های قلبی مبتلا می­شوید باید آزمایش­هایی انجام دهید که می­تواند شامل موارد معاینه فیزیکی، تست­های آزمایشگاهی و تصویربرداری باشد.

پیدا کردن بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق برای مراقبت از سلامت قلبی، از اهمیت‌ ویژه ای برخوردار است. این پزشکان با دانش و تجربه خود می‌توانند در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های قلبی به شما کمک کنند. بهترین دکتر متخصص قلب و عروق عموماً ویژگی‌هایی مثل دانش تخصصی، تجربه، رویکرد انسانی، و به‌روز بودن در زمینه‌ی پزشکی را دارد.

 

این متخصصان با تکیه بر دانش و تجربه‌ های عملی خود در تشخیص و درمان مشکلات قلبی به شما کمک می کنند. آن‌ها از تجهیزات پزشکی پیشرفته برای تشخیص دقیق‌تر و درمان بهتر استفاده می‌کنند. ارتباط مؤثر با بیماران و توضیح دقیق به آن‌ها در مورد وضعیت قلبی‌شان نیز از موارد درمانی مهم است.

چک­کردن نبض شما

گرفتن نبض بخش بسیار مهمی از بررسی­های سلامت قلب است، در چنین حالتی پزشک تعداد ضربان­ها در دقیقه را اندازه­گیری می­کند تا منظم­بودن یا نبودن آن را مورد ارزیابی قرار دهد، درواقع تعیین قدرت نبض می­تواند اولین راه برای تشخیص مشکل قلبی باشد.

فشار خون

فشار خون یک اندازه­گیری مهم و اساسی در بررسی بیماری قلبی و عروقی به­شمار می­رود که می­تواند توسط پزشک، پرستار یا دستیار مراقبت­های بهداشتی انجام شود و به صورت 2 عدد ثبت است:

  • فشار سیستولیک که مربوط به درون رگ‌های خونی است و در زمانی که قلب منقبض می‌شود و خون را به خارج از رگ­ها وادار می‌کند، ثبت خواهد شد.
  • فشار دیاستولیک برای زمانی است که قلب دوباره پر از خون می­شود.

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرام یکی دیگر از راه­های تشخیص بیماری­های قلبی بوده که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از قلب استفاده می­کند و معمولا بدون درد است.

برای انجام این روش روی سینه برهنه‌تان ژله مخصوص می­زنند و یک اپراتور دستگاه کاوشگر را در اطراف قلب حرکت می‌دهد تا دید خوبی از آن داشته باشد که می­تواند اندازه قلب و عملکرد آن را بررسی کند.

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب (ECG)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می­کند و موجب انعکاس آنچه که در نواحی مختلف قلب اتفاق می‌افتد می­شود تا از این طریق به شناسایی هرگونه مشکل در ریتم یا ضربان کمک کند. انجام الکتروکاردیوگرام معمولا بین 5 تا دقیقه طول می­کشد و دردی ندارد.

تست استرس

تست استرس یا تحمل ورزشی یکی دیگر از راه­های تشخیص بیماری قلبی بوده که تا حدودی شبیه به نوار قلب است با این تفاوت که عملکرد قلب را هنگام فعالیت سخت­تر ثبت می­کند.

تست شیب

آزمایش شیب به پزشک اجازه می­دهد تا فشار خون و ضربان قلب شما را هنگامی که دراز کشیده­اید و ایستاده هستید کنترل کند که برای ارزیابی علائم شما مانند سبکی سر یا سرگیجه مورد استفاده قرار می­گیرد تا مطمئن شود که علائم شما با فشار خود و ضربان مرتبط است یا خیر.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این اسکن بدون درد از یک میدان مغناطیسی در داخل دستگاه اسکن برای تولید تصاویر قلب و رگ­های خونی استفاده می­کند. روش تشخیصی MRI معمولا برای بررسی مشکلات ساختار قلب و خون­رسانی به­کار می­رود.

توموگرافی کامپیوتری (سی­تی قلب)

سی­تی قلب از یک دستگاه اشعه ایکس ویژه استفاده می­کند تا از این طریق بتواند تصاویر 3 بعدی و بسیار دقیقی را از قلب و رگ­های خونی به­وجود آورد.

اسکن تالیوم

این اسکن نشان می­دهد که چقدر خون از طریق رگ­های کرونر به عضله قلب می­رسد. در این روش تشخیصی مقدار کمی تالیم (ماده رادیواکتیو) به داخل سیاهرگ تزریق می­شود و یک دوربین مخصوص در اطراف قلب شما حرکت می­کند و عکس‌هایی را ارائه می­دهد.

جمع­ بندی

برای تشخیص بیماری قلبی معمولا پزشکان از چندین روش مختلف استفاده می­کنند که در ابتدا بررسی نبض و فشار خون انجام می­شود. دیگر آزمایش­ها شامل نوار قلب، سی­تی اسکن، MRI، تست استرس، اسکن تالیوم، تست شیب و اکوکاردیوگرافی است. . شما میتوانید برای انتخاب کردن بهترین متخصصان قلب و عروق، به وب سایت قلب مگزین سر بزنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیر سایت

از 0 تا 100 روش کار در یخچال


با کاهش دمای غذا، سرعت رشد و تولید مثل باکتری ها کاهش می یابد و باعث می شود غذا در دمای اتاق ماندگاری بیشتری داشته باشد.

اگر یخچال اختراع نشده بود امروزه نمی توانیم به راحتی غذای خود را برای چند روز (در یخچال) یا چند هفته نگهداری کنیم. (در فریزر)

یخچال چگونه دمای داخل کابین را خنک می کند؟ تولید سرما توسط یخچال بسیار ساده است و زمانی اتفاق می افتد که حالت گاز مبرد از حالت گاز به مایع و بالعکس تغییر کند. در ادامه در مورد نحوه خنک سازی یخچال و نحوه عملکرد یخچال بیشتر توضیح خواهیم داد. با نمایندگی بوش بمانید.

کولر گازی چگونه سرما تولید می کند؟

تغییر حالت گاز از مایع به مایع به گاز باعث ایجاد سرما در یخچال می شود، اما چگونه می توان گاز را از مایع به گاز و بالعکس تبدیل کرد؟

برای این کار به قطعاتی مانند:

موتور یخچال

اپراتور

خازن

لوله مو

البته قطعات دیگری نیز در یخچال وجود دارد: بردهای الکترونیکی، سنسورها، دماسنج ها، تایمرها، ترمودیسک ها، ترموفیوزها و ... که کنترل، تولید سرد توسط 4 قطعه فوق انجام می شود.

کارکرد موتور یخچال

برای تغییر حالت گاز و ایجاد سرما در یخچال نیاز به حرکت و تغییر فشار گاز است، کمپرسور یا موتور یخچال فریزر گاز را به گردش در می آورد و در سیکل تبرید فشار ایجاد می کند.

برای اینکه بدانیم یخچال چگونه کار می کند باید بدانیم که یکی از مهمترین قسمت های خنک کننده یخچال موتور است و تا موتور یخچال کار نکند سرد نمی شویم.

بعد از تعمیرات یخچال بوش، کندانسور یخچال چگونه کار می کند؟

وقتی موتور روشن می شود، فشار گاز افزایش می یابد زیرا فشار گاز افزایش می یابد و در دمای محیط به مایع تبدیل می شود.

با تقطیر گاز فشار آن افزایش یافته و از کندانسور خارج شده و به سمت لوله مویین حرکت می کند.

نحوه عملکرد لوله های مویرگی در فریزرها

حال مبرد مایع با فشار زیاد به سمت لوله مویین حرکت می کند، جایی که مایع پس از عبور از فیلتر خشک کن وارد لوله مویین می شود.

لوله مویرگی لوله ای با قطر بسیار کم و طول زیاد است

اواپراتور یخچال و نحوه عملکرد آن در فریزر

اکنون زمان تغییر حالت از مایع به گاز پس از عبور از لوله مویین است، این تغییر حالت باعث سرما می شود.

حال سرمای تولید شده در اواپراتور با تبادل حرارت از جسم گرم به جسم سرد ایجاد می شود، این گاز دوباره به کمپرسور منتقل می شود و این چرخه تکرار می شود تا دمای قوطی یخچال تنظیم شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیر سایت

آهنگ جدید سینا درخشنده به نام ببین شده زندگیم مال تو

متن آهنگ ببین شده زندگیم مال تو سینا درخشنده

ببین شده زندگیم مال تو خوبه حس من و حال تو توی آغوشم بهم بگو عاشقی!♫!

آهنگ جدید سینا درخشنده به نام ببین شده زندگیم مال تو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیر سایت