اگر قصد مهاجرت برای ادامه تحصیل دارید یا به هر دلیلی به دنبال آموزش زبان هستید، احتمالا از خود پرسیده اید: آزمون GRE چیست؟ GRE فراتر از یک آزمون مهارت زبان است و از نظر ساختار امتحانی، نوع سوالات، سیستم نمره دهی، ارزش و اعتبار تفاوت های زیادی با مدارکی مانند تافل یا آیلتس دارد که به تفصیل به آن می پردازیم. در این مقاله

آزمون GRE چیست؟

GRE که مخفف Graduate Record Examinations است، در واقع سه مهارت را به طور همزمان آزمایش می کند. اول، مهارت های عمومی انگلیسی، دوم، دانش پایه علمی و ریاضی و در نهایت، توانایی شما در استفاده از زبان انگلیسی برای بیان منطق و استدلال خود در حل مسائل و بحث های علمی.

اهمیت این آزمون زمانی آشکارتر می شود که در کنار مدارک مورد نیاز برای درخواست تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های معتبر به ویژه آمریکا شاهد نمره GRE بالا باشیم. همچنین، دانشکده های بازرگانی و دانشکده های حقوق برای پذیرش نیاز به درخواست GRE دارند.

چه رشته هایی نیاز به GRE دارند؟

اگر شما دانشجوی پزشکی نیستید و هدف شما پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی در بهترین دانشگاه های آمریکاست، ممکن است GRE تنها مدرکی باشد که به آن نیاز دارید. رشته های مهندسی فنی، فیزیک و علوم پایه، علوم زیستی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر، کارشناسی ارشد، دکترا و دکترا یا به نام فوق دکترا، نیاز به مدرک GRE دارند.

و همانطور که در بالا ذکر شد، مدارس بازرگانی نمرات GRE یا GMAT را نیز از دانش آموزان می پذیرند. از سوی دیگر، از پاییز 2017، دانشکده حقوق هاروارد، موسسه آموزشی سیاستمدارانی مانند باراک و میشل اوباما، اعلام کرده است که علاوه بر LSAT، GRE را نیز معتبر می داند و ارائه هر دو مدرک برای این دانشگاه کافی است. از آن زمان، بسیاری از دانشگاه ها و دانشکده های حقوق دیگر نمرات GRE را معتبر تشخیص داده اند و این تعداد همچنان در حال افزایش است.

انواع آزمون GRE و اجزای آنها

آزمون GRE شامل دو نوع است: General و Subject که در مورد GRE و نمره آن مخفف GRE General است. حال بیایید ببینیم که چه نوع آزمون های GRE وجود دارد؟

آزمون عمومی GRE

آزمون اصلی GRE مورد نیاز در اکثر مناطق، همان نوع تست عمومی است. این آزمون به صورت کاغذی است و بخش گفتاری یا شنیداری ندارد. آزمون عمومی GRE تقریبا به صورت هفتگی برگزار می شود و داوطلبان می توانند از طریق موسسات و آژانس های ETS شرکت کنند. این آزمون دارای سه بخش است:

نگارش تحلیلی

در قسمت نگارش تحلیلی که 60 دقیقه طول می کشد با دو موضوع نوشتاری متفاوت روبرو هستیم. اولاً مسئله ای که شباهت زیادی به بخش نوشتاری آزمون های تافل و آیلتس دارد. یعنی شما یکی از موضوعات ارائه شده را انتخاب کرده و با به کارگیری ماهرانه اصول نگارش آن را شرح می دهید. تفاوت و دشواری اصلی این قسمت نسبت به نمونه مشابه سایر آزمون ها، دقت استدلال و اهمیت صحت آن از نظر علمی است.

در قسمت دوم با قسمت استدلال مواجه هستیم که در آن از شرکت کننده انتظار می رود متن ارائه شده را بخواند، بر ایرادات یا استدلال های مطرح شده در متن تکیه کند، متن را در پاسخ بنویسد و به بحث منطقی خود بپردازد. و انتقاد

استدلال کلامی و درک زبان

در این قسمت از آزمون GRE هوم ادیشن با دو دسته 20 سوالی روبرو هستیم. دسته اول سوالات مربوط به واژگان و دسته دوم قسمت خواندن است. پاسخ های این قسمت از آزمون GRE 5 گزینه ای بوده و نمره منفی ندارند. داوطلبان 30 دقیقه فرصت خواهند داشت تا به این 40 سوال پاسخ دهند.

استدلال کمی یا استدلال کمی

در این بخش که 40 سوال و 35 دقیقه زمان برای آن در نظر گرفته شده است، با سوالات و مسائل بسیار کمی در زمینه های ریاضی پایه مانند جبر، آمار و احتمال، هندسه و غیره مواجه هستیم که از نظر ریاضی سوالات ساده ای هستند و اطلاعات حد نصاب ریاضی دبیرستان برای پاسخ به آنها کافی است.

آزمون موضوعی GRE

این آزمون فقط برای شش رشته دانشگاهی مختلف ارائه می شود، نشان دادن مدرک در بیشتر موارد اختیاری است و اجباری یا غیر اجباری بودن آن بستگی به شرایط دانشگاه مورد نظر دارد. اما ممکن است این مدرک در عنوان مدارک پیشنهادی ذکر شود که در این صورت داشتن آن نقطه قوت شما نسبت به سایر داوطلبان می باشد. روانشناسی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، ادبیات انگلیسی و ریاضیات شش حوزه ای هستند که توسط آزمون موضوعی GRE تعریف شده اند.

نکته مهم در مورد این تست زمان و نوع انجام آن است. برخلاف آزمون عمومی که به صورت هفتگی و آنلاین برگزار می شود. این آزمون در شهریور ماه برگزار می شود. فقط سه بار در سال در ماه های اکتبر و آوریل روی کاغذ پاسخ داده می شود. پس اگر مجبور به شرکت در این آزمون هستید، بهتر است خط را با خط خوب و بدون خط خطی تمرین کنید.

نمره قبولی در آزمون GRE چقدر است؟

در آزمون GRE جنرال، تمام بخش های Reasoning یعنی Verbal Reasoning و Quantitative Reasoning 130 تا 170 امتیاز دارند. یعنی اگر به تمام سوالات هر دو قسمت پاسخ اشتباه بدهید یا نه نمره شما 260 می شود و اگر به تمام 80 سوال پاسخ صحیح بدهید نمره 340 می گیرید از طرفی قسمت رایتینگ نیز دارای 6 نمره است. و بسته به متن نوشته شده یک داوطلب می تواند بین صفر تا شش نمره در نیم فاصله کسب کند. می توان گفت که نمره 4 نمره بسیار خوبی در این بخش است.

حال به قسمت مهم و جالب شرکت در آزمون GRE می رسیم. یکی از مهم ترین تفاوت های آیلتس با تافل و GRE در همین زمینه است. هنگامی که یک دانشگاه برای مدرک زبان عمومی حداقل نمره تعیین می کند، هدف آن این است که دانش آموزان حداقل مهارت را در این زبان داشته باشند و هر نمره ای بالاتر از این یک امتیاز مثبت در سیستم آموزشی دانشگاه محسوب نمی شود. این در مورد GRE صدق نمی کند، اما چه چیزی GRE را متفاوت می کند؟

اکثر دانشگاه ها برای درخواست به نمرات GRE بین 300 تا 310 نیاز دارند. اما با توجه به تعداد زیاد متقاضیان و ساختار و اعتبار آزمون GRE، هر چه امتیاز بالاتر باشد، جایگاه بالاتری نسبت به سایر داوطلبان دارد. در نتیجه، شانس بیشتری برای پذیرش و همچنین شانس بیشتری برای دریافت بورسیه یا بودجه مشابه خواهید داشت.

اعتبار آزمون GRE

اعتبار گواهینامه GRE 5 سال است اما ممکن است برخی از دانشگاه ها آزمون GRE را برای مدت زمان کوتاه تری معتبر بدانند پس حتما شرایط دانشگاه انتخابی خود را در این زمینه بررسی کنید. وب سایت ETS دارای پیوندهایی به اطلاعات مربوط به تمام کالج ها و موسساتی است که GRE را می پذیرند. برای یافتن لیست دانشگاه های پذیرنده GRE با جستجو بر اساس کشور می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نحوه ثبت نام در آزمون GRE و هزینه آن

برای ثبت نام در آزمون GRE در ایران باید از طریق سامانه تافل و جی آر ای موسسه سنجش ثبت نام کنید. سایت موسسه سنجش با مراجعه به سایت ets.sanjesh.org با اطلاعات مورد نیاز، نوع آزمون، تاریخ آزمون، محل برگزاری آزمون و در نهایت پرداخت هزینه، کوپنی را به شما می دهد که می توانید آن را ارسال کنید. برای درخواست ثبت نام باید نام خانوادگی خود را در آزمون به مراجع مجاز ارائه دهید. حتما لیست موسسات تایید شده را فقط از سایت موسسه سنجش دریافت کنید.

هزینه ثبت نام برای آزمون GRE یا جنرال GRE در حال حاضر 205 دلار و هزینه ثبت نام برای آزمون GRE Subject 150 دلار است. اگر داوطلبی درخواست تغییر زمان یا مکان آزمون را داشته باشد، باید 50 دلار بیشتر بپردازد و در صورت انصراف از آزمون، تنها نیمی از هزینه ثبت نام دریافت می کند.

مزایای آزمون GRE چیست؟

نمره GRE تنها چیزی نیست که می تواند به شما در ورود به بهترین دانشگاه های ایالات متحده و کانادا کمک کند. همانطور که قبلاً ذکر شد، نمره بالا در GRE باعث می شود دانش آموز در موقعیت بهتری در روند پذیرش نسبت به رقبای خود قرار گیرد. یکی دیگر از مزایای GRE این است که افراد با نمرات علمی پایین و معدل پایین می توانند با نمره GRE بالا آن را جبران کنند و در موقعیت بهتری قرار گیرند. از طرفی اگر گرفتن بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برای شما مهم است، نمره GRE بالا در این زمینه به شما کمک زیادی می کند.

مزیت مهم GRE این است که هیچ محدودیتی برای شرکت در آزمون وجود ندارد. هر فرد می تواند هر 21 روز و در مجموع 5 بار در سال در این آزمون شرکت کند. بدین ترتیب داوطلب این فرصت را پیدا می کند که چندین بار در این آزمون شرکت کرده و نتیجه مورد نیاز را ارائه دهد.

یکی دیگر از مزایای داشتن گواهینامه GRE سرویس جستجوی GRE است. اما این سرویس تست GRE چه ویژگی هایی دارد؟ با سرویس رایگان ثبت نام به جای جستجوی دانشگاه های مختلف، کالج ها و موسسات مختلف بر اساس تحصیلات، سابقه و نمره GRE شما به شما مراجعه می کنند و فرصت هایی را که از آنها اطلاعی نداشتید به شما اطلاع می دهند. در زیر می توانید با خدمات بیشتر آشنا شوید.