گفتار درمانی ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتار است. این کار توسط آسیب شناسان گفتار زبان (SLPs) که اغلب گفتاردرمانگر نامیده می شوند، انجام می شود.

از تکنیک های گفتار درمانی برای بهبود ارتباطات استفاده می شود. این تکنیک ها شامل حرکت درمانی کلامی، فعالیت های مداخله زبانی و سایر تکنیک ها بسته به نوع اختلال گفتار یا زبان است.

گفتار درمانی ممکن است برای اختلالات گفتاری در کودکان یا بزرگسالانی که به دلیل آسیب یا بیماری، مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی، دچار اختلال گفتاری هستند، مورد نیاز باشد.

چرا به گفتار درمانی نیاز دارید؟

تعدادی از اختلالات گفتار و زبان وجود دارد که با گفتار درمانی قابل درمان هستند.

مشکلات حرکتی نقص حرکتی ناتوانی در تشکیل صحیح یک صدای خاص در یک کلمه است. کودک مبتلا به این اختلال گفتاری اغلب صدایی را به یک کلمه می اندازد، وارونه می کند، خم می کند یا به آن صدا اضافه می کند.

اختلال روانی. اختلالات روانی گفتار بر جریان، سرعت و ریتم گفتار تأثیر می گذارد. لکنت یک اختلال روانی گفتار است. فردی که لکنت دارد در تولید صدا مشکل دارد و ممکن است گفتارش نامفهوم یا نامفهوم باشد و یا ممکن است قسمت هایی از کل کلمات را تکرار کند. فردی که گیج است اغلب سریع صحبت می کند و کلمات را با هم مخلوط می کند.

افزایش پیچیدگی اختلالات رزونانس زمانی اتفاق می‌افتد که انسداد یا انسداد راه‌های هوایی در بینی یا دهان، لرزش را تغییر می‌دهد که صدا را بهتر می‌کند. همچنین زمانی رخ می دهد که دریچه پالاتوفارنکس به درستی بسته نشود. سندرم رزونانس اغلب با شکاف کام، آسیب عصبی و التهاب لوزه ها همراه است.

اختلالات تشنجی. افراد مبتلا به سندرم گریس در درک و پردازش کلمات دیگران مشکل دارند. این می‌تواند باعث شود وقتی کسی صحبت می‌کند گیج شوید، در پیروی از دستورالعمل‌ها مشکل داشته باشید یا دایره لغات محدودی داشته باشید. سایر اختلالات زبانی، اوتیسم، کم شنوایی و آسیب های سر می توانند باعث اختلالات زبانی شوند.

اختلال گفتار نارساخوانی مشکل در برقراری ارتباط یا بیان اطلاعات است. اگر اختلال گفتاری دارید، ممکن است برای شما دشوار باشد که جملات واضحی مانند استفاده از افعال صحیح بسازید. این بیماری با اختلالات رشدی مانند سندرم داون و کم شنوایی همراه است. همچنین می تواند ناشی از ضربه یا بیماری به سر باشد.

اختلالات ارتباطی. مشکلات ارتباطی به اختلالات شناختی-رفتاری گفته می شود که در اثر آسیب به بخشی از مغز که توانایی تفکر شما را کنترل می کند، ایجاد می شود. می تواند باعث مشکلات حافظه، حل مسئله، صحبت کردن یا شنوایی شود. این مشکل می تواند ناشی از مشکلات بیولوژیکی، از جمله رشد غیر طبیعی مغز، برخی بیماری های عصبی، آسیب مغزی یا سکته باشد.
 

آفازی یک اختلال ارتباطی اکتسابی است که بر توانایی فرد در صحبت کردن و درک دیگران تأثیر می گذارد. همچنین اغلب بر توانایی خواندن و نوشتن فرد تأثیر می گذارد. سکته مغزی شایع ترین علت آفازی است، اگرچه سایر اختلالات مغزی نیز می توانند باعث آن شوند.

دیسارتری. مشخصه این حالت، گفتار آهسته یا نامفهوم به دلیل ضعف یا ناتوانی در کنترل عضلات مورد استفاده برای صحبت کردن است. این اغلب یک اختلال در سیستم عصبی و اختلالاتی است که باعث فلج صورت یا ضعف گردن و زبان می شود، مانند ام اس (MS)، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و سکته مغزی.

در حین گفتار درمانی چه اتفاقی می افتد؟

گفتار درمانی معمولاً با ارزیابی توسط یک گفتاردرمانگر برای تعیین نوع مشکل ارتباطی و بهترین راه برای درمان آن آغاز می شود.

گفتار درمانی برای کودکان

برای فرزند شما، بسته به اختلال گفتار، گفتار درمانی می تواند به صورت کلاسی، گروهی کوچک یا فردی انجام شود. تمرینات و فعالیت های گفتار درمانی بسته به اختلال، سن و نیازهای کودک شما متفاوت است. در طول گفتار درمانی برای کودکان، گفتار درمانگر می تواند:

با صحبت کردن و بازی کردن و استفاده از کتاب ها، تصاویر و سایر اشیاء برای تحریک رشد زبان به عنوان بخشی از مداخله زبانی ارتباط برقرار کنید.

به صداها و هجاهای مناسب فکر کنید تا به کودک خود بیاموزید که صداهای خاصی را در حین بازی مناسب سنش ایجاد کند.

برای کودکان و والدین یا مراقبین راهبردها و تکالیف در مورد نحوه انجام گفتار درمانی در منزل ارائه دهید.

گفتار درمانی رایگان برای بزرگسالان،

گفتار درمانی برای بزرگسالان نیز با ارزیابی برای تعیین نیازهای شما و بهترین روش درمانی آغاز می شود. گفتار درمانی برای بزرگسالان می تواند به آنها در گفتار، زبان و ارتباطات شناختی کمک کند.

اگر آسیب یا شرایط پزشکی مانند بیماری پارکینسون یا سرطان دهان باعث مشکلات بلع شود، درمان ممکن است شامل بازآموزی عملکرد بلع باشد.

تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• حل مسئله، حافظه، سازماندهی و سایر فعالیت ها با هدف تقویت ارتباطات شناختی

• استراتژی های گفتگو برای بهبود تعامل اجتماعی

• تمرینات تنفسی برای تشدید

• تمرینات دهانی

اگر می خواهید تمرینات گفتار درمانی را در خانه امتحان کنید، منابع زیادی در دسترس است، از جمله:

• برنامه های گفتار درمانی

• بازی ها و اسباب بازی ها برای توسعه زبان، مانند کارت های تلنگر و کارت های فلش

• کتاب کار
 

ماخذ:  https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز