رب انار خوشمزه ترین چاشنی ترش ایران است که به انواع غذاها حتی سالادها طعم می بخشد. می توانید از آن برای درست کردن غذاهایی مانند اکبر جوجه، مرغ ترش و سوپ قرقاول استفاده کنید. رب انار به شکل ها و طعم های مختلف شیرین یا ترش در بازار موجود است. با این حال، زمانی که طرز تهیه رب انار را خودتان یاد گرفتید، سعی کنید این رب خوشمزه را در خانه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه پوره انار در منزل

انار 8 کیلو

نمک 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه ماکارونی رومی در خانه

1. آب گیر انار

برای تهیه یک رب انار خانگی و خوشمزه، اولین قدمی که باید انجام دهیم این است که انار را از هسته جدا کرده یا آب آن را بگیرید.

اگر آب میوه گیری خانگی دارید، انار را بعد از شستن در ماشین خوب آبکش کنید. اگر دستگاه خاصی برای خشک کردن انار ندارید، پس از شستن دانه های انار، آن ها را تمیز کنید. سپس با غذاساز یا حتی چرخ گوشت دستی دانه ها را خوب آبکش کنید تا آب انار خارج شود و تفاله آن جدا شود.

می توانید آب انار به دست آمده را فیلتر کنید تا مایع و یکنواخت تر شود.

نکته: میزان اسیدی یا شیرینی رب انار شما و همچنین مقدار رب اناری که در نهایت با آن مواجه می شوید به نوع انار، طعم آن و آبدار بودن یا نبودن آن بستگی دارد. معمولاً از هر 8 تا 10 کیلوگرم انار 1 کیلوگرم رب انار به دست می آید. همچنین هر چه انار ترش تر استفاده کنید، طعم رب نهایی شما بیشتر ترش می شود.

2. پختن عسل

آب انار را در ظرف مناسبی بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید. توجه داشته باشید که حجم تابه شما باید دو برابر آب انار باشد تا یک رب انار با کیفیت درست شود.

ابتدا صبر کنید تا آب انار بجوشد. زمانی که آب انار به جوش آمد، با استفاده از یک کفگیر چوبی، کفی که روی سطح تابه جمع شده است را از بین ببرید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید آب انار روی حرارت ملایم به جوشیدن ادامه دهد تا غلیظ شود. در این مدت هر از چند گاهی مخلوط را در تابه هم بزنید تا نچسبد.

پس از به دست آوردن غلظت رب انار، نمک را اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید. در نهایت وقتی رب انار شما به غلظت و طعم دلخواه رسید، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید رب کاملا خنک شود. پس از آن، رب انار را ببندید و در ظرف های شیشه ای خشک نگه دارید و در یخچال نگهداری کنید.